Som Danmarks ledende energikoncern kæmper vi for en grønnere fremtid for alle.
Vi ved, at det gør en reel forskel for klimaet at køre elektrisk. Alligevel vælger mange af os ikke el, næste gang vi skal købe bil. For at gøre det nemmere at vælge elbilen til, så vi sammen kan skabe en grønnere fremtid, investerer vi derfor i 2024 mere end 1 mia. kr. i udbygningen af Danmarks største ladenetværk via vores datterselskab, Clever.
må nysolgte biler ikke længere udlede CO2. Det blev vedtaget i Europarådet og -Parlamentet i 2023.
Kilde: europarl.europa.eu
elbiler skal køre på de danske veje i 2030 ifølge Klimarådet. I dag er der ca. 250.000 elbiler på vejene.
Kilde: dst.dk
kan man som privatperson nedbringe sin årlige CO2-udledning ved at skifte fra fossil- til elbil.
Kilde: Jakob Stoustrup, Professor in Advanced Controls, Aalborg University
Noget af det, vi som privatpersoner kan gøre for at reducere CO2-udledningen mest, er at skifte fra fossil- til elbil*. Alligevel vælger mange af os ikke el, næste gang vi skal købe bil. Det skyldes ofte skepsis over for det ukendte. Sådan har det altid været – også dengang fossilbilen blev introduceret på de danske veje. Men vi er nødt til at handle, hvis vi skal nå klimamålene.
*Kilde: Jakob Stoustrup, Professor in Advanced Controls, Aalborg University
Andels datterselskab, Clever, er Danmarks førende ladeoperatør og har flere end 10.000 offentlige ladepunkter. Inden udgangen af 2025 forventer selskabet at fordoble det tal til 20.000. Andel var med til at etablere Clever i 2009 med ambitionen om at bidrage aktivt til at skabe en grønnere fremtid for alle ved at gøre det nemt at vælge elbilen til, og i 2024 investerer Andel mere end 1 mia. kr. i udbygningen af ladenetværket.
Andel Energi er Danmarks største energiselskab, og hver dag arbejder flere hundrede ansatte for at gøre det nemt for dig at samle din strøm til både bolig og bil på én regning. Sammen med søsterselskaber Clever har Andel Energi kombineret det bedste fra begge verdener. Det betyder, at du nemt kan få en Clever Box sammen med markedets bedste elprodukter fra Andel Energi, så du trygt kan lade både ude og hjemme.
Ingen er perfekte, når det handler om at løse den grønne omstilling. Det er vi heller ikke. Men vi gør, hvad vi kan. Derfor investerer vi i en mere klimavenlig vognpark, så vi kan nedbringe vores samlede CO2-aftryk.
I dag kører alle vores personbiler på el. Så hvis man siden 2022 har haft en firmabil i Andel, så kører man elektrisk. Det samme gælder alle koncernens lånebiler.
I øjeblikket tester vi også forskellige elektriske montør- og varebiler til hele koncernen, så vi kan indsamle erfaringer inden for lade- og kørselsmønstre, når der skal udføres drifts- og vedligeholdelsesopgaver. I alt skal flere end 400 biler udføre forskellige behov, alt efter hvilket selskab de kører for, og hvilken opgave de skal løse. Derfor er det vigtigt, at vi investerer i de helt rigtige elbiler, som kan opfylde vores behov i flere år frem.
Vi sætter handling bag vores ambitioner. Som Danmarks ledende energikoncern, investerer vi frem til 2035 mere end 90 milliarder i en grønnere fremtid for alle.
Det gør vi gennem projekter, der fremmer udbygningen af vedvarende energi og dermed den grønne omstilling af vores samfund, b.la. projekter indenfor vind- og solenergi, ladeinfrastruktur, power-to-X og mange andre spændende udviklingsprojekter.
I Danmark har vi et mål om at vi skal være CO2-neutrale senest i 2050. Noget af det vigtigste og mest effektive vi kan gøre som privatpersoner for at indfri dette mål, er at skifte fra fossil- til elbil. Med kampagnen vil vi skubbe lidt til dem, der snart skal købe en ny bil, men som endnu ikke har besluttet sig for at køre elektrisk i fremtiden. For det er den vej, vi skal, og det er den vej, verden går. Det er ikke meget mere end et år siden, at Europarådet- og Parlamentet vedtog, at alle nysolgte biler skal være CO2-neutrale fra 2035. Så til den tid vil det ikke længere være muligt at købe en ny benzin- eller dieselbil i Europa.
Som Danmarks ledende energikoncern kæmper vi for en grønnere fremtid for alle.
Vi ved, at det gør en reel forskel for klimaet at køre elektrisk. Alligevel vælger mange af os ikke el, næste gang vi skal købe bil. For at gøre det nemmere at vælge elbilen til, så vi sammen kan skabe en grønnere fremtid, investerer vi derfor i 2024 mere end 1 mia. kr. i udbygningen af Danmarks største ladenetværk via vores datterselskab, Clever.
Frem mod 2035 har vi et investeringsprogram på cirka 90 mia. kr. frem til 2035 udbygger vi vores produktion af vedvarende energi, især med energi fra havvindmølleparker og solcelleanlæg, og så vil der komme fokus på projekter inden for power-to-X, brint og energilagring. Samtidig investerer vi fortsat i ladeinfrastruktur til elbiler og forstærker elnettet til fremtiden.
EKSTRA OM ANDELS FIRMABILER:
I dag kører alle vores personbiler på el. Så hvis man siden 2022 har haft en firmabil i Andel, så kører man elektrisk. Det samme gælder alle koncernens lånebiler.
I øjeblikket tester vi også forskellige elektriske montør- og varebiler til hele koncernen, så vi kan indsamle erfaringer inden for lade- og kørselsmønstre, når der skal udføres drifts- og vedligeholdelsesopgaver. I alt skal flere end 400 biler udføre forskellige opgaver, alt efter hvilket selskab de kører for, og hvilket behov de skal løse. Derfor er det vigtigt, at vi investerer i de helt rigtige elbiler, som kan køre i mange år frem.
Hvis man for nyligt har købt en benzin- eller dieselbil, opfordrer vi selvfølgelig ikke til at skrotte den her og nu og købe en elbil. Det, vi vil italesætte i kampagnen, er vigtigheden af at skifte til elbil næste gang, man skal vælge bil.
Hvis du, som den gennemsnitlige bilist, kører omkring 15-20.000 km. om året, har elbilen ‘afskrevet’ den klimagæld, der er kommet under produktionen af bilen, efter omkring halvandet år. For nyere modeller går det endnu hurtigere. Derfor er elbilen bestemt det bedste alternativ, når man skal købe en ny bil. Men hvis du har en benzin- eller dieselbil, og du kører 7.500 km. om året, går der ca. otte år før en ny elbil vil have et lavere CO2-udslip, og så giver det selvfølgelig mening, at vente med at skifte til elbil, til bilen ikke kan køre længere.
Du kan læse mere her:
https://dbr.dk/nyheder/nu-er-det-dokumenteret-lad-de-aeldre-fossilbiler-leve-livet-ud”
“Elbilen skal køre 80.000 km for at blive grøn” – og 5 andre myter (bilbasen.dk)
Vores kampagne fokuserer på, at vi aktivt bør overveje at skifte til elbil næste gang, vi skal købe bil. Skiftet fra fossil- til elbil er en af de ting, vi som privatpersoner kan gøre for at nedbringe vores CO2-udledning mest, og det er et fælles ansvar for at arbejde mod en grønnere fremtid. Vi har et mål om, at Danmark skal være CO2-neutralt i 2050, og det kommer til at kræve omstillingsparathed. Det er vores væsentligste pointe i kampagnen.
Vi anerkender, at prisen er en vigtig del af, om din næste bil kommer til at køre på el. Faktisk er prisen på elbiler en af de fem største årsager til, at danskerne stadig vælger fossilbilen over elbilen. Heldigvis kommer der flere og flere elbiler på markedet, som lever op til alle behov og kommer i forskellige prisklasser.
Billigere at eje bil – især elbil – i 2024 | FDM
Elbilindeks 2024 – Danskernes holdning til elbiler og elbilvaner | Clever
Elbiler er billigere end diesel- og benzinbiler (mobilsiden.dk)
Hvert år undersøger vores datterselskab Clever danskernes holdning til elbiler og elbilvaner. Undersøgelsen offentliggøres i Elbilindekset, og i den seneste udgave svarer 74 pct. af respondenterne, at de overvejer at købe en elbil inden for de næste fem år. Det er positivt, men der er stadigvæk et stykke vej til målet om fossilfri køretøjer i hele landet. I skrivende stund er der nemlig kun 273.000 elbiler på de danske veje, hvilket svarer til lige knap 10 pct. af alle personbiler, der kører på de danske veje i dag. En af årsagerne til, at mange danskere venter med at købe eller lease en elbil, er, at der er mange ubekendte. Teknologien er for mange stadig ny, og det kan være svært at vide, om man vil investere i noget, man ”ikke kender”. Uvidenhed kan også føre til modstand mod den forandring, som skiftet til elbilen er, og den modstand ønsker vi at italesætte i vores kampagne. For forandring ER nødvendig. Og vi er overbeviste om, at uanset hvordan vi vender og drejer det, så bliver fossilbilen fortid, hvis vi vil have en grønnere fremtid.
Du kan læse mere her:
Elbilindeks 2024 – Danskernes holdning til elbiler og elbilvaner | Clever
Privates førstevalg er nu en elbil – men det graver dybe grøfter i bilmarkedet (finans.dk)
Der findes omkring 22 millioner ton litium i verden, og en gennemsnitlig elbil indeholder ca. otte kilo. Det betyder, at vi har nok litium til at producere næsten 11,5 milliarder elbiler. Ifølge Det Internationale Energiagentur er der på internationalt niveau brug for ca. to milliarder el-, hybrid- og brintbiler – så der er litium nok.
Batterierne i nogle af de første elbiler indeholder både kobolt, nikkel og mangan. Disse metaller findes kun ganske få steder i verden, og udvindingen af dem er forbundet med børne- og tvangsarbejde. I de seneste år er der dog kommet stadig flere batterier uden den type af metaller. I stedet anvendes jern og fosfor.
Kina dominerer produktionen og forarbejdningen af batterier og metallerne til dem, og det udgør en risiko for brud på menneskerettighederne. Der etableres dog flere og flere batterifabrikker i både Europa og USA, som vil gøre op med netop det.
Du kan læse mere her:
Electric vehicle demand – has the world got enough lithium? | World Economic Forum (weforum.org)
Lithium Iron Phosphate Set To Be The Next Big Thing In EV Batteries (forbes.com)
Elbiler: Hvor grønne er de? | FDM
Sustainable recycling of LFP batteries is an environmental and an economic necessity | VITO
Når det kommer til både klima- og miljøkonsekvenser, ligger de største udfordringer i fossilbilens brugsfase, mens de for elbilen ligger i produktionsfasen. Når du kører i en ældre dieselbil, udleder den både klimagasser og forurenende partikler, der kan have en negativ effekt på vores helbred. Det er også derfor, at dieselbiler fra før 2011 ikke længere må køre i de største danske byer, medmindre de har et partikelfilter, som efterlever kravene til det, der kaldes for Euronorm 5.
Som markedet er i dag, produceres de fleste batterier til elbiler af metaller, der udvindes i konfliktområder, hvor arbejdsforholdene er kritisable, og hvor produktionen er forbundet med menneskerettighedsmæssige problemer. Det er et alvorligt problem, som flere batteriproducenter og biludviklere arbejder på at gøre noget ved. Fx arbejdes der på at genanvende metaller samt at udvikle batterier, som ikke indeholder konfliktmetaller eller som indeholder en meget lille mængde af det.
Ud fra en klimamæssig betragtning er elbilen dog stadig et bedre alternativ end fossilbilen. Og kører elbilen på strøm fra vedvarende energi, er forskellen på udledninger fra fossilbiler og elbiler markant større. Derfor er det vigtigt, at der bliver opsat endnu flere solceller og vindmøller, så den vedvarende energi kan komme ud i stikkontakten og i ladekablet.
Brintbilen minder på mange måder om både fossilbilen og elbilen. Brintbilen drives også af en elektrisk motor – den får bare el fra en brændselscelle. Brintbilens akilleshæl her og nu er dog, at den ikke er særlig god til at udnytte den energi, der tankes. Faktisk er det ifølge den europæiske miljøorganisation, Transport & Environment, kun 20 % af den strøm, der bruges til at fragte brintbilen fra A til B. Resten af energien bliver tabt undervejs. Til sammenligning udnytter elbilen 77 % af energien. I en tid hvor energieffektivitet er vigtig, er elbilen altså et markant bedre alternativ.
Du kan læse mere her:
Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er også et andelsselskab og en koncern med datterselskaber. Andel er sat i verden for at skabe værdi for vores kunder og andelshavere. Vi skaber velfærd og vækst regionalt og i samfundet med vital infrastruktur og fremtidssikrede energiløsninger.