Mandag eftermiddag kunne ladeoperatøren Clever officielt indvie sin lynladestation i Køge, der med sine 16 lynladepunkter er Sjællands største. Både transportminister Trine Bramsen og Køges borgmester, Marie Stærke, var mødt op for at fejre indvielsen og for at dele deres tanker om fremtidens e-mobilitet.
Der var god energi og grønne ambitioner i luften, da Danmarks førende ladeoperatør Clever mandag eftermiddag kunne klippe det grønne bånd og indvie Sjællands største lynladestation, akkompagneret af transportminister Trine Bramsen og Køges borgmester Marie Stærke.
Lynladestationen er udviklet i et organisk og modulært design i samarbejde med arkitektfirmaet Cobe, og med sine otte lynadestandere kan stationen på Servicevej 1 oplade 16 elbiler på samme tid, og på bare 15 minutter er det muligt at lade elbilen fuldt op, afhængigt af bilens evne til at lynlade. Dermed er stationen et skridt på vejen mod at sikre rigelig, relevant og tilgængelig ladeinfrastruktur, når man er på farten:
”Der er for få lynladestationer i Danmark og for langt mellem de store stationer langs motorvejene. Det skaber kø og frustrationer, og det understøtter ikke Clevers formål om at accelerere skiftet fra olie til vedvarende energi for at skabe et bæredygtigt samfund. Det skal vi have ændret hurtigst muligt, og derfor er det glædeligt, at vi i dag kan indvie Sjællands største lynladestation og samtidig gøre det mere trygt at vælge elbilen til i hverdagen”, lød det fra Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller i åbningstalen.
Øjnene er rettet mod Danmark
De 16 lynladepunkter i Køge er kun begyndelsen på mange flere lynladepunkter over hele landet, og flere ladeoperatører er således godt i gang med at imødekomme fremtidens ladebehov. Det skaber opmærksomhed uden for landets grænser, fortalte transportministeren til indvielsen:
“Regeringens målsætning er, at der skal være 1 mio. grønne biler i 2030, og derfor er det afgørende, at danskerne kan lade på farten. De 16 lynladepunkter her i Køge er et stort skridt i netop den retning, og rundt om i landet er ladeoperatørerne med til at skubbe til den grønne omstilling ved at være modige og omsætte tanker til handling. Det er noget, der har fået udlandets opmærksomhed, og vi mærker tydeligt, at øjnene er rettet mod Danmark, når der skal hentes inspiration til at accelerere den grønne omstilling af transporten.
Med et stigende antal elbiler på vejene er der behov for flere lynadestationer som den i Køge – de kan nemlig rykke ved den grønne omstilling af transporten og til dem, der overvejer skiftet fra en fossilbil til en elbil, lød det fra Køges borgmester Marie Stærke:
”Området for elbiler har rykket sig helt vildt på meget kort tid, og vi oplever stor efterspørgsel på elladestandere. Derfor er der også brug for, at vi i kommunerne har et godt samarbejde med ladeoperatørerne, så udrulningen kan følge med efterspørgslen. Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes med Clever, og jeg håber, at lynladestationen og dens unikke design kan være med til at give det lille skub der gør, at flere og flere med tiden vælger den grønne model, når der skal købes ny bil.”
Lynladestationen i Køge er den tredje i rækken af mange, og det er Clevers ambition at opsætte flere end 400 lynladepunkter fordelt over hele landet inden udgangen af året. I de kommende måneder indvies lynladestationer i Esbjerg og Nørresundby, og inden længe indvies Danmarks største lynladestation i Odense med hele 28 lynladepunkter.
Skal lagre strøm fra vindmøller og solceller
Udover at være et vigtigt knudepunkt for elbilister på farten, er lynladestationen i Køge også et pilotprojekt med solceller og et kæmpebatteri på 1,2 MWh, som skal være med til at lagre noget af den strøm, der er i overskud i elnettet.
Pilotprojektet sker i samarbejde med teknologivirksomheden Hitachi Energy, og i fællesskab skal de to selskaber blive klogere på, hvordan man bedst muligt udnytter kæmpebatterier til at lagre uudnyttet strøm i elnettet og bl.a. bruge den til at oplade elbilerne.
Går projektet godt, forventer Clever, at modellen skal bredes ud til hele landet, så operatørens større lynladestationer kan understøtte det grønne elnet.